panorama Inowrocławia

panorama Inowrocławia

poniedziałek, 4 lipca 2022

Rzeźbiarze wracają do Łojewa.....


 Po pandemicznej, dwuletniej przerwie rzeźbiarze i kronikarz wracają do malowniczo położonego nad jeziorem Szarlej, zwanym Małym Gopłem Łojewa, w gminie Inowrocław.

Nie bez przyczyny zaczynam dzisiejszego posta od fotografii rzeźby średniowiecznego kronikarza        ( bakałarza, skryby), bo właśnie tą rzeźbą, Stanisław Panfil z Mogilna zwyciężył w I plenerze rzeźbiarskim w Łojewie i zdobył tytuł Międzynarodowego Mistrza Polski.

Robię to ze szczególną przyjemnością, bo przecież urodziłem się w Mogilnie, więc Stanisław to mój krajan, a miniatura tej rzeźby jest symbolem mojej działalności i zdobi półkę mojej biblioteczki.




Już od dzisiaj, 4 lipca rozpoczyna się  Tydzień Artystyczny nad Małym Gopłem w Łojewie.

Na terenie rekreacyjno-sportowym odbędzie się sześciodniowy  plener rzeźbiarsko- malarski.

Weźmie w nim udział po 10 malarzy i rzeźbiarzy.

Do udziału w plenerze zakwalifikowano artystów z Polski, Litwy i Niemiec.

Komisarzem pleneru będzie znana z ostatniej edycji Natasza Sobczak, artystka z Gościnina, na co dzień prowadząca Bibliotekę i Centrum Kultury Gminy Wejherowo.


To tron dla kujawskiego księcia wyrzeźbiony przez Nataszę w ostatniej edycji pleneru...
Tematem tegorocznych prac rzeźbiarzy będą mieszkańcy osady Askaukalis, postacie z czasów Szlaku Bursztynowego, Celtowie, Rzymianie, rzemieślnicy z tego okresu itp.

Każdy z rzeźbiarzy stworzy pracę konkursową o wysokości ok. 2 m.

Natomiast zadaniem malarzy będzie wykonanie dwóch prac tematycznych: pierwszej-z krajobrazami Kujaw Zachodnich i drugiej-ze scenkami rodzajowymi dziejącymi się na Szlaku Bursztynowym.

Finał pleneru odbędzie się w sobotę, 9 lipca....

Wszyscy artyści zaproszą na poplenerową wystawę prac, natomiast rzeźbiarze wezmą jeszcze udział w niezwykle widowiskowej konkurencji speed carvingu, czyli rzeźbieniu piłą mechaniczną na czas.

Początek rywalizacji zaplanowano na godzinę 15:00.

Rzeźby o dowolnej tematyce zostaną wystawione na licytację, a zebrane pieniądze będą przekazane na pomoc Ukrainie.

Licytacje będą prowadzone na scenie pod grzybkiem, w przerwach Festiwalu Piosenki Ładnej, początek o godzinie 17:00.


 
Legioniści rzymscy wyrzeźbieni na jednym z poprzednich plenerów...



Teraz by wprowadzić was w klimat tego wydarzenia pokażę po prostu trochę moich fotografii z poprzednich edycji....

Zatęskniłem za rzeźbiarzami

za warkotem pił

opowieściami zaklętymi w drewnie

teraz wracają do Łojewa

znowu opowiadać będą historie

wspomogą ich malarze

barwne palety i pędzle.













Wydarzenie odbywa się pośród pięknej kujawskiej przyrody....


 




Oprócz rzeźbienia zawsze było wielkim wydarzeniem artystycznym w wielu wymiarach....






















































































To twórcy tego wydarzenia sprzed kilku lat, Małgorzata Znyk, Waldemar Zieliński i wójt Tadeusz Kasprzak, z moim małym udziałem....

Próbowałem przed laty zarazić tym pomysłem miasto Inowrocław, nie było zainteresowania....

Z gminą się udało....




































Te dwie rzeźby powyżej również zdobią moje mieszkanie....













Bardzo się cieszę ze wznowienia tego projektu, gdyż jestem jednym z jego pomysłodawców....
 
Wspólnie z Waldemarem Zielińskim, Bartoszem Jaworskim (fotografie) i Małgorzatą Znyk ( tekst) udało się nam stworzyć i wydać przepiękny album " Rzeźbimy Historię Kujaw"


Zapraszam więc na Artystyczny Tydzień do ŁOJEWA, a zwłaszcza na finałową sobotę pleneru....












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za opinie! Zachęcam do zapoznania się z pozostałą zawartością strony oraz dyskusji na poruszane tematy. Zapraszam ponownie!