Puste tramwajowe tory
bimba dość dawno zniknęła
czegoś w tym miejscu brakuje
pamięć o tramwajach się zaciera
już nigdy nie wyjadą na inowrocławskie ulice
tramwajowe wagoniki
ten na Świętego Ducha musi wrócić
by przypomnieć historię naszej bimby.
Przełom XIX i XX wieku to okres niezwykle dynamicznego rozwoju gospodarczego miasta napędzanego głównie przez eksploatację złóż soli kamiennej.
Kopalnię soli i warzelnię uruchomiono w 1871 roku, już w roku następnym otwarto linię kolejową do Torunia, a w kolejnych latach Inowrocław połączył się szlakami kolejowymi ze wszystkimi głównymi ośrodkami Księstwa Poznańskiego i z obszarem Rzeszy Niemieckiej.
W kolejnych latach wybudowano gazownię miejska (1874), fabrykę sody w Mątwach "Chemische Fabrik- Montwy-Robert Suermondt u Co"(1881-1882).
W 1878 roku firma "Głogowski i syn" uruchomiła fabrykę maszyn rolniczych, dwa lata później"Petzold i spółka" fabrykę maszyn i odlewnię żelaza, a w 1879 roku w Mątwach Hugon von Wilamowitz-Moellendorf wybudował cukrownię, surowce do niej transportowano Notecią i koleją.W roku 1905 uruchomiono wodociągi miejskie na bazie ujęcia głębinowego w Trzaskach, a w latach 1908-1909 elektrownię miejską.
Ta wyliczanka stworzonych w krótkim czasie zakładów przemysłowych jest niezwykle imponująca nawet dzisiaj, a może zwłaszcza dzisiaj gdy przemysł w Inowrocławiu i okolicy niemal zamarł.
Równolegle do rozwoju przemysłu powstało w tym okresie wiele budynków użyteczności publicznej: sąd, starostwo powiatowe, szkoły, szpital, kościoły i bożnice.
Przy najbardziej reprezentacyjnych ulicach miasta wyrastały jak grzyby po deszczu piękne kamienice, nieustępujące stylem i wyglądem budowanym w tym czasie w Berlinie czy Poznaniu.
W 1875 roku powstało również uzdrowisko- spółka solanki inowrocławskie.
Właśnie szybki rozwój uzdrowiska, duża ilość napływających kuracjuszy oraz dynamiczny rozwój przestrzenny miasta i coraz większa liczba mieszkańców wymusiły zorganizowanie komunikacji miejskiej.
Powozy i dorożki już nie wystarczały, podjęto decyzję o budowie Miejskiej Kolei Elektrycznej.
Z fabryki wagonów w Halle w Niemczech zakupiono 4 wozy motorowe wraz z przyczepami pasażerskimi.
Pierwsze jazdy próbne pojazdów szynowych nowo-powstałej firmy
przewozowej Stadttische Elektrische Strassenbaum Hohensalsa rozpoczęły
się 28 października, natomiast regularne kursy wprowadzono z dniem 10
listopada 1912 roku.Ukończono wówczas jednotorową linie tramwajową z
mijankami na trasie Dworzec kolejowy(Bahnhof)- Rynek(Markt Platz), przez
ulicę Dworcową (Bahnhofstrasse), Fryderykowską(Friedrichstrasse)
dzisiejsza Królowej Jadwigi,Mała Fryderykowska( Klaine
Friedrichstrasse)Paderewskiego,Kasztelańska (Kastellanstrasse),
Poznańska( Posener Strasse). W następnym roku przedłużono jej bieg do
strzelnicy znajdującej się na wysokości Kopalni Solno I przy ulicy
Poznańskiej.W ten sposób powstał najdłuższy odcinek torowiska w historii
inowrocławskiego tramwajarstwa o długości 3,5 km.Szerokość toru
wynosiła 1000mm.Niestety z powodu nierentowności oraz zagrożenia
zapadliskami związanymi z działalnością kopalni pod koniec 1917 roku
zamknięto część torowiska.Rozebrane w 1924 roku torowisko z ulicy
Poznańskiej posłużyło do rozbudowy linii w kierunku Horst Wessel Strasse
( dzisiejszej Św. Ducha), a w roku 1933 sięgała do koszar
artyleryjskich 4 Pułku Artylerii Lekkiej dając linię o długości 3
km.Obsługiwana była od godz. 5.00- 18.00 przez trzy tramwaje, a od godz.
18.00- 24.00 przez jeden tramwaj na skróconej trasie do Rynku.
Pojawienie się Kolei Elektrycznej na ulicach Inowrocławia cieszyło się
dużym zainteresowaniem ze strony mieszkańców i kuracjuszy, którzy
chętnie korzystali z tak nowoczesnego środka lokomocji, jakim w tamtym
czasie był niewątpliwie tramwaj.Również wizerunek miasta na tle innych
wrósł zdecydowanie, bo Inowrocław dołączył do takich miast posiadających
komunikację tramwajową jak: Bydgoszcz, Toruń,Poznań, Łódź czy
Grudziądz.
Dzięki takiej popularności nowego środka lokomocji duże koszty związane z
uruchomieniem linii zamortyzowały się w krótkim czasie i tramwaj
przynosił miastu spore dochody.
W 1912 roku przejazd tramwajem kosztował 10 pfenigów, w czasach największej eksploatacji tramwaje kursowały co 5 minut.
Przed II Wojną Światową gapowiczów wypraszano z pojazdów, nie stosowano kar pieniężnych.Ciągle rozwijające się uzdrowisko spowodowało że 8 czerwca 1925 roku do
komunikacji miejskiej włączono autobus "solankowy" marki 'Berliet",
kursował on tylko w sezonie letnim, w dni powszednie od 15 maja do 15
wrzesnia w godzinach od 7.00- 20.00 na trasie Hotel Bast- Solanki przez
ulicę solankową. Przewoził on głównie kuracjuszy, którzy przesiadali się
z tramwaju w autobus.
Bimba zniknęła z ulicy Święto Ducha, poddano ją renowacji....
Niestety firma wykonująca renowację nie wywiązała się z zapisów objętych umową, w związku z czym sprawa została skierowana na drogę prawną....
Czekamy na powrót bimby, ale pewnie to trochę jeszcze potrwa.....
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za opinie! Zachęcam do zapoznania się z pozostałą zawartością strony oraz dyskusji na poruszane tematy. Zapraszam ponownie!